Joustavuutta pääsiäisliikenteeseen
Pääsiäisen meno- ja paluuliikenne tuovat teiden varsille tänäkin vuonna tavanomaista viikonvaihdetta suuremman määrän liikennettä. Valitettava tosiasia on, että mitä enemmän autoja on liikenteessä, sitä isompi riski on, että liikenneonnettomuuksia tapahtuu.
Olen vuosien saatossa ajanut autolla useassa eri maassa Aasian, Euroopan ja Pohjois-Amerikan teillä. Käytännössä joka paikassa liikenne on ollut huomattavasti vilkkaampaa kuin kotipuolessamme. Tämän johdosta onkin ollut hämmästyttävää kerta toisensa jälkeen huomata, että teillä, joissa on kaistoja pahimmillaan lähes kymmenen yhteen suuntaan, liikenne on lähes poikkeuksetta ruuhkatilanteissa joustavampaa kuin Suomessa. Äänimerkkiä kyllä käytetään runsaammin, mutta myös tietä annetaan ihan eri tavalla.
Ehkäpä eniten liikennekulttuurissamme ihmetyttää se, kuinka osa autoilijoista ajaa 80 km rajoituksella 70 km tai 100 km rajoituksella 90 km vauhtia, mutta siinä vaiheessa, kun kaveri on saanut ryhmitettyä autonsa viereiselle kaistalle ja lähtee ohittamaan, painetaan kaasu pohjaan ainoana tavoitteena, että ohi takaa tuleva ei missään tapauksessa pääsisi ohi. Vastaavaan ilmiöön tulee valitettavasti törmänneeksi myös ns. ohituskaistoilla osan autoilijoista ajaessa kaistan alkuun asti reilusti alle nopeusrajoitusten keräten samalla peräänsä kilometrin mittaisen letkan tukkimaan liikennettä. Siinä vaiheessa, kun ohituskaista alkaa ja ruuhkaa olisi tarkoitus purkaa, painaa jonon kerryttäjä valitettavan usein kaasun pohjaan, ettei kukaan vain pääsisi ohi hiljentäen vauhtinsa jälleen ohituskaistan loputtua reilusti alle nopeusrajoituksen.
Koen kyseisenlaisen toiminnan todella turhauttavana sekä vaarallisena liikenteen kannalta. Veikkaanpa, että en ole ainoa, jolla on vastaavia tuntemuksia. Olisiko järkevämpää ja turvallisempaa näyttää takana tulevalle vilkulla merkkiä turvallisen ohituspaikan tullessa kohdalle ja ohitustilanteen alkaessa nostaa jalkaa kaasulta muutamaksi sekunniksi, jolla taataan turvallinen ohitus kuin alkaa kiihdyttämään vauhtia siinä vaiheessa, kun takaa tuleva on ryhmittäytynyt viereiselle kaistalle ohittaakseen?
Pyritään jatkossa jokainen omalta osalta huomioimaan liikenteen joustavuus, antamaan tarvittaessa tietä, helpottamaan takaa tulevan ohitusta jne. Näin vältytään monelta kolhulta ja yhä useampi pääsee turvallisesti pääsiäisen viettoon!
24.3.2016